Борислав Гуцанов: Пари в железниците ще има, но първо да спрем схемите за изтичането им

Фев 14, 2022 ВАРНА Новини БСП 0 4034

14.02.2022

„5,8 млрд. евро са планирани за инвестиции в българските железници, за да стане този транспорт един от най-добре развитите, както е по света. Това ще стане, обаче само след като бъдат спрени схемите за източване на средства от сектора“. Това заяви днес пред работници и служители на НКЖИ във Варна председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Борислав Гуцанов.

„В последните години се твърди, че са инвестирани 2 млрд. лева в ремонти в компанията (НКЖИ), аз обаче не виждам къде са те. Състоянието на мрежата и подвижния състав е плачевно, затова си мисля, че те не са вложени там, където трябва, а някъде другаде“, допълни Гуцанов.

Той сподели виждането за обединяване отново на пътническите и товарните превози в една компания и получи одобрение на идеята от железопътните работници.

На следващото заседание на парламентарната комисия по транспорт и съобщени ще бъде поискан отчет по действащите договори в НКЖИ за ремонт на мотрисите и охраната на обекти на компанията. Оказва се, че след разформироването на „Транспортна полиция“ и липсата на униформени служители във влаковете е сериозен проблем, водещ не само до опасни ситуации, но и забавяне на графиците, при възникване на инциденти по време на пътуване. 

Повишаване на разрешената максимална скорост за движение на влаковете поне до разрешената за автомобили, поискаха още по време на срещата си с Борислав Гуцанов служители на „БДЖ – Пътнически превози“. Според тях това е задължително условие, за да се намали времето за изминаване на големите разстояния с до и повече от 1 час. Затова е нужна  само промяна в нормативната база и в разписанието на влаковете, твърдят дългогодишни служители на железницата. Те са категорични, че релсовите пътища и състоянието на мотрисите позволяват движение до 150 км/ч.

Да се възстановят бистра-вагоните и вагон-ресторантите, предлагат още железопътните работници, както и да има вагони за пушачи. Според тях, това ще намали значително локалните пожари, възникващи често след нелегално пушене на цигари в тоалетните на влаковете.

Депо-майсторите настояват за преминаване от трета към втора категория на труда си.

Едно от основните искания на служителите в железопътното звено във Варна, поставено на срещата с Борислав Гуцанов, е ревизия на договорите за ремонт и търсене на отговорност за забавянето с месеци на изпратените в Чехия и Словакия мотриси. Във Варна са категорични, че при развиване на ремонтните депа в основните жп центрове в страната, повишаване на квалификацията и заплащането на работещите в тях и осигуряване на достатъчно резервни части, те биха могли да се справят и сами не само с аварийните, но и с плановите ремонти на мотрисите. Това не само ще спести милиони, но и значително ще повиши качеството и времето за извършване на ремонтите.

Борислав Гуцанов пое ангажимент транспортната комисия в парламента да изслуша доклада на Министерството на транспорта и съобщенията за състоянието на БДЖ,плановете за реформа в железниците и да постави за обсъждане поставените от служителите въпроси. 

„Знам, че ще се изправим на пътя на много милиони, но аз искрено се надявам, че с общи усилия ще успеем да променим нещата така, че България да има евтин, екологичен, бърз и удобен железопътен транспорт“, заяви Борислав Гуцанов.